كافيه العرب

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ملابس حريمى برامج مناظر طبيعيه حيوانات ملاب حريمى,


    تقريري الشخصي عن لانسر 1300cc 2009

    admin
    admin
    Admin


    عدد المساهمات : 167
    تاريخ التسجيل : 02/08/2010
    العمر : 36
    الموقع : https://cafe4arab.0wn0.com

     تقريري الشخصي عن لانسر 1300cc 2009  Empty تقريري الشخصي عن لانسر 1300cc 2009

    مُساهمة  admin الأحد سبتمبر 12, 2010 3:51 am

    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

    اليوم انا جايب عربيه كتير مش مرتاح لها و كتير مش بيحبها و يقول 1300 كمان دي لو سوبر اكشن 1600 مش هجبها
    و تنيين يقولو ال1300 ضعيفه اما ال1600 تحفه و يعشقون كلمه لانسر

    انا هعطي تقرير تفصيلي عنها عن تجربتي الشخصه لأهم الاشياء التي تهم الجميع

    اول شيء و هو المحرك و الي كتير جدا خافو منه و بعدو عنه
    المحرك 1300cc يولد قوه 87 حصان(الخليجي90) عند 6000 لفه في الدقيقه
    مع عزم دوران اقصي 112نيوتن عند 4500 لفه في الدقيقه
    كما يري الجميع ان هذا المحرك ضعيف علي حجم البومه ولكن تمادا الكثير في مدا ضعفه و نسو ان جميع المودلات السيابقه للبومه 1300 و انه محرك 1300 من شركه متسوبيشي ليس من اسبرنزا مثلا
    و في السوق المصري اثناء شرائي السياره 85% من السيارات التي قابلتني 1300 و قمت بتجربتهم و كان منهم 2006 و 2004 و لم اري اي عجز في المحرك يستدعي البعد عن السياره
    السياره اوتوماتك طلعتها ممتازه و الجير الاول فيها رائع الحقيقه كل الضعف في الجير الثاني فتكون السياره منطلقه انطلاقه قويه في الجير الاول و عندما تنقل للثاني مع ارتفاع الrbm ولكنها تتأخر في التجميعو هذا هو العيب في ال1300 هو تاخيرها في التجميع عن ال1600
    مش زي ما بيقول البعض مش بتجري اصلا و الاخرين يقولو احنا حسين انه محرك 800cc ولكن العيب هو التاخر في التجميع مع انه لا تتأخر كثيرا غير هذا لا اجد فرق
    و للعلم الشركه تضع الفرق بين ال1300 و ال1600 في السرعه 5 كيلو في بعض النقلات و اخري لا يضعو فرق
    ولكن لا اجد للتكييف تأثير جوهري علي السياره و يعمل جيد جدا عكس ما كان يقول البعض انه يعجزها جدا جدا و يكون ضعيف
    سحب السياره للبنزين يكاد منعدم
    المحرك من انشط المحركات التي قابلتها و صوته خفيف جدا لا تسمعه الا اذا اقتربت من الشبكه الاماميه
    و اداء السياره علي المطالع بعائله 5 افراد لا يتراجع ولا احس بأي ضعف و هذا علي الd لم انقل اليLحتي

    و نيجي للثبات يفترض بأن البومه من اكثر السيارات ثباتا و هي سياره رائعه جدا في المناور و سريعه الاستجابه وليست مثلا بعض السيارات تحس انك و انت في مناورات و بدوس بنزين انك عوزها تشيل فيل هذه السياره عكسهم تماما
    السياره ثابته جدا علي السرعات و بعد ال80 البور بيتقل اوي و عمر ما العربيه موجت مني ماشي علي 140 بكل ثقه و ثبات و مش حاسس بالسرعه خالص و الصفاره مش بتزيد عند السرعات العاليه بعد ال120 و تفضل بنفس الصوت عكس المزدا3 و السفك صداع
    لكن الملفات شديده النحراف علي سرعه 120 مثلا بتحس اوي بالملف بس مش بتبدء تموج ولا اي حاجه
    فرام السياره رائعه مع ان ال1300 كلاسك ليست موزده ب نظام abs ولكنها مسعفه و قويه جدا

    عفشه السياره ليست نعاعه جدا ولكنها جميله و مريحه و مش زي الفرنا ولا الفيو و الطقم الحجر ده و البومه معروفه بأنها مبتحكش في مطبات ابدا لان ارتفاعها عن الارض ممتاز ليست مثل السفك مشيه تلمع مطبات البلد

    نذهب الي المقصوره الداخليه فهي من اوسع السيارات التي قابلتها و عائليه جدا و اوسع من الكورولا و المزدا 3 و مريحه جدا
    طبلو السياره به الكثير من الالوان في البدايه مغطي بالجلد الاسود ثم تطعيم ابانوس باللون الاسود و بعدها لونين حسب لون الفرش
    طبلو السياره يشير انها سياره رياضيه بحت في تصميمه فهو اكثر الطبلوهات شبابيه و جازبيه في فئته و لوحه العدادات واضحه جدا و جميله و الاضائه ليلا واضحه جدا و اضائه بيضاء جميله مش بتتعب العين زي اللنترا الزرقاء
    العيب الوحيد فيه منطقه مجموعه التكييف احس فيه بالبدائيه و عدم الفن في تصميمها بس مقبوله
    عجله القياده تعطي طابع رياضي جدا جلد فاخر مع حجم صغير جدا و شكل انسيابي جدا و ناقل الحركه ايضا جلد فاخر
    السياره موزده بسماعتين في الباب الامامي فقد لانها كلاسك (اما الهاف او الاكشن مزوده ب2 بالخلف كمان) لهذا لا يمكن الاعتماد عليهم في الصوت المرتفع لانهم ضعاف نسبيا
    صندوق الامتعه واسع جدا و يسع للكثر من الامتعه و ميزته في انه عريض و ليس طويل جدا غير سيارات اخري فان الصندوق يكون طويل جدا و ليس عريض مما يتعب في وضع و حمل الامتعه

    العزل في السياره رائع جدا فمجرد غلق الزجاج تكون في عالم مختلف تماما ولا لوجد اي اصوات غربيه في السياره كما اسمع في الكثر من السيارات كل الاصوات في البومه معروف مصدرها و ده لان تقفيلها علي الجوده
    و تكييف السياره ممتاز و سريع التبريد و مزود بتكنولوجيا متطوره بتركيز التبريد علي المناطق الحاره في السياره

    التصميم الخارجي يعرفه الجميع بشبابيه و انسيابيته و هي من اكثر السيارات القابليه للتعديل بسهوله
    و لكن اعيب علي ان السياره ممطه اكثر من المطلوب اي ليست مثل الالنترا اذا حدث اي حادث فأن الاكصدام هو ممتص الصدمه اما في الانسر فأن فوانيس السياره معرضه للتدمير في اي لحظه لانها قريبه جدا من الاكصدام
    صاج السياره من اقوي الصاج في فئته و اثمكهم

    و من اكثر الشياء التي اعجبتني في السياره عدم استخدام التكنولوجيا فيها بأفراط يعني مثلا البواب بتتفتح بالمفتاح عادي مش لازم الريموت (السياره مزوده بنظام امني يمنع اداره المحرك الا بالمفتاح الاصلي)و عدم الغلق المركزي للأبواب عند السرعه و عدم فتحها الي يدوي الموجوده في بعض السيارات و دا موضوع خنقه اوي و الحمد لله مش في الانسر بس في حجات تنيا كتير جوهريه اوي في الانسر بتستخدم فيها التكنولوجيا بدقه ولا يراها الكثير اقل مثل ان فتحت السياره بالريموت و لمن تفتح الباب خلال 30 ثانيه يتم غلق الابواب ثانيتا تلقائيا و اشياء كثيره يطول شرحها

    كماليات السياره ال1300 الخليجي الكلاسيك
    مريات كهربيه-وساده هوائيه للسائق-يرموت كنترول-بور استرتش


      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة نوفمبر 22, 2024 2:10 am